Van waterval naar waterval - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jantine Wielink - WaarBenJij.nu Van waterval naar waterval - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jantine Wielink - WaarBenJij.nu

Van waterval naar waterval

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

29 April 2014 | Brazilië, Pequeri

Hello lovely people,

Het is al weer even geleden dat ik wat van mij heb laten horen, maar de tijd gaat zo snel dat ik het helemaal niet door heb.

De afgelopen weken ben ik hard aan de slag geweest voor mijn verslag. Ja het einde komt nu echt in zicht, niet alleen van mijn verslag maar ook van mijn stage hier in Brazilië.
Maar gelukkig heb ik ook tijd gehad om ontspannende dingen toe doen. Natuurlijk het lange paasweekend.

Donderdagmiddag, voor de Pasen, hadden we het paasfeest van de kinderen van het project. Het was een feestje van muziek maken, cadeautjes krijgen en afsluiten met een maaltijd midden op de middag. Het is zo mooi om te zien dat kinderen die geen ouderlijke liefde ontvangen helemaal opgaan in de liefde die de nanny’s hun meegeven. Ik heb ontzettend veel respect voor deze nanny’s, ze draaien één week één dienst op het kinderproject en de week daarop zijn ze ‘vrij’ om voor hun eigen gezin te zorgen. Ze hebben een ontzettend groot hart! Om jaloers op te worden!

Er werd ons verteld Pasen zou een hele andere invulling hebben hier dan bij ons in Nederland. In de kerk zou er geen woord over gerapt worden want Pasen is een traditie van de Rooms Katholieken. De evangelische kerken hebben deze tradities overboord gegooid. Maar wij kerken in een methodisten kerk die er wel aan deed, achteraf gezien.

Zaterdag werden we gevraagd om mee te gaan naar een waterval en aangezien het mooi weer zou worden hebben we geen nee gezegd. Met een auto volgeladen gingen we naar de waterval. Natuurlijk moest er gezwommen worden, nu kon het immers! Maar op het moment dat ik het water in rende werd er gelijk geschreeuwd door een Braziliaan dat ik uit moest kijken. De meeste Brazilianen hebben namelijk geen zwemdiploma. Na het uitleggen dat ik er meer dan 1 heb, en zelfs reddingszwemmen heb draaide ze zich gerust om.
Rond de namiddag reden we door naar een andere waterval, die zou iets groter zijn werd er gezegd. Na een rit over privéwegen, tussen de koeien en paarden door, over een brug die niet lang meer zal functioneren [brrr wat was dat eng] kwamen we aan bij een mega mooie waterval.
Waren wij even blij dat we niet eerst bij deze waterval waren geweest want dan zou die eerste een domper zijn geweest. En alsof we die dag nog niet genoeg mooie dingen hadden gezien, trotseerden we ineens onze familie, een groep apen. ;) Het leek de Apenheul wel. Heel gaaf!

Oeh zondag gingen we met een beetje tegenzin naar de kerk toe, want ja je verstaat er niks van en duurt dan ook nog eens lang…
Maar wij komen aan lopen en de sfeer was heel gezellig, iedereen was enthousiast. Aan de deurpost indrukwekkende dienst. Door middel van een toneelstuk werd het Paasverhaal uitgebeeld. Je voelde gewoon hoe de sfeer vroeger is geweest, je werd heel hard met je neus op de feiten geduurd. Wel hebben we het record van de langste dienst tot nu toe verbroken, de dienst duurde namelijk drie uur.

Maandag ben ik samen met Jacoline en haar man, ook een Nederlandse vrijwilliger, bij weer een andere waterval geweest. Deze was dichterbij en iets minder mooi dan de andere maar het was zeker niet ongezellig. Er waren maar weinig mensen, maar daar die werden opgevuld door dat we tijdens het lekker badderen werden vergezeld door koeien die verkoeling zochten. Het waren heerlijke paasdagen! 

Maar na een leuk weekend moet er hard gewerkt worden, maar ik had weer een leuk weekend in het vooruitzicht, Koningsdag. Op een Braziliaanse manier hebben wij koningsdag gevierd. Het was super gezellig, lekker gegeten, volksliederen gezonden, spelletjes gedaan, gewoon genieten.

Komende dagen moet ik hard aan het werk om de laatste puntjes op i te zetten wat het onderzoek in Brazilië betreft, want vanaf donderdag gaan we een lang weekend naar Rio de Janeiro de toerist uithangen. 


Liefs Jantine

  • 29 April 2014 - 19:55

    Berdine Aman:

    Ah ik zie het zo voor me!
    Geniet nog even zo lang je nog kunt genieten!
    Alle liefde uit Nijkerk ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 8686

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Stage in Brazilië

Landen bezocht: