Welcome in Brasil - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jantine Wielink - WaarBenJij.nu Welcome in Brasil - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van Jantine Wielink - WaarBenJij.nu

Welcome in Brasil

Door: Jantine

Blijf op de hoogte en volg Jantine

14 Maart 2014 | Brazilië, Pequeri

Hallo allemaal :)!

Alweer een paar dagen in BRAZILIE. :) Na een lange reis van meer dan 24 uur. Dinsdagochtend
(11-3) gingen mijn wekker om 3:50 want om 5:00 moesten we in de auto zitten om richting het vliegtuig te vertrekken. Woensdagochtend 5:00 (Nederlandse tijd) kwamen we aan in Pequeri en doken we zo snel mogelijk ons bedje in.

Tijdens de reis van het vliegveld in Rio de Janeiro naar Pequeri rook ik gemaaid gras, het oude vertrouwde lenteluchtje in Nederland. Woensdagochtend werd ik wakker met het idee dat ik aan het Janboerswegje lag te slapen. Ik hoorde vrachtwagens langskomen die het zelfde geluid maken als thuis. Zo komt ver weg een stukje dichterbij ;)

Woensdag moesten we naar de winkel, we hadden namelijk niks in huis. En ja omdat we geen auto hebben, dan maar lopend. Valt niet mee hoor in de hete (35 graden en geen wind) heen en weer lopen met je boodschappen. Verder hebben we deze dag kennis gemaakt met de mensen die op het zelfde terrein wonen, met de cultuur en de omgeving.

En oohh wat hebben ze hier leuke auto’s. Veel oude volkswagenbusjes, kevers, en zelfs kennen ze hier de golf. Helemaal in m’n sas.

Gisteren, donderdag, hadden we ’s morgens een bespreking om de regeltjes door te nemen. Ik verblijf op een kinderproject waar kinderen en jongeren wonen die het niet erg vinden als er een paar mensen komen. En helemaal niet een jong blond meisje, werd er gezegd. Al ben ik nu nog verre van blond ;). Na die bespreking zijn Dick en ik de bidberg op geklommen, valt niet mee maar wel een mega mooi uitzicht!
Daarna zijn we naar Bicas gegaan, waar we boodschappen hebben gedaan en gekeken hebben naar fietsen. Maar na een middagje slenteren en indrukken op doen, ben je ’s avonds echt wel moe. En daarnaast merk ik dat mijn lichaam nog niet gewend is aan het tijdsverschil. Is het hier 17:00 dan is het in Nederland al 21:00. Dus ik lag op tijd in mijn bed!

Vanochtend werden we wakker en ja de stroom deed het niet. Dick en Anita die moesten wat dingen regelen dus ik was alleen thuis, zou later achter ze aan komen. Net voordat ik weg wou gaan kwam de klusjesman langs, mmm dacht blijf toch maar thuis. Je weet immers maar nooit.
Dus er gingen kastjes van de muur, trap naast het huis. Ik weet niet wat ze allemaal gedaan hebben maar ik weet wel dat er ineens een salamander uit een kastje kwam. Die kennen ze dus hier ook. En oh nu we het over dieren hebben, de tweede nacht hoorde ik allemaal dingen kraken toen ik in bed lag. Ik dacht zal wel iets in mijn koffer zijn dus ik stap m’n bed uit en doe mijn koffer dicht. Weer in bed hoorde ik het weer… Deed ik de lamp weer aan, wat stond daar tegenover mij, een kikker. Haha, heb die nacht met de deur open geslapen in de hoop dat ie uit mijn kamer zou gaan. Ik heb hem ’s morgens niet meer gezien, dus hij zal wel weg zijn. Al met al heb ik wel heeerlijk geslapen.
Om weer op de stroom terug te komen, hij doet het weer! Het probleem zat bij de paal, die iets verder opstond, waar alle elektriciteitsdraden naar toe gaan.

Ik merk wel dat ik niet in Nederland ben, we hebben nog steeds geen koelkast wat betekend dat we elke dag naar het dorp moeten om eten te halen. Daarnaast hebben we nog geen internet, wordt volgende week een keer geïnstalleerd, welke dag weten we nog niet ;) - ik zit nu in het kantoor van het kinderproject waar wel internet is. - Eigenlijk ook best heerlijk, geen mobiel waar je constant op hoeft te kijken etc. kan wel maar je krijgt toch niks binnen :P.
Wat ook echt typisch Braziliaans is: afwassen met koud water en een schuurspons. Warm water heb je alleen in de douche.
Als je naar de wc gaat moet je wc papier in de prullenbak gooien, dus niet in de wc pot. Dat zal in Nederland straks wel weer wennen worden ghehe.

Over de Braziliaanse bevolking: wat zijn ze vriendelijk, al versta ik niks van de taal. Ik probeer dingen te leren en te volgen maar dat is niet makkelijk. En de bevolking spreekt hier een woord Engels. Gelukkig zitten er hier op het kinderproject Nederlanders, waar ik mee kan praten en die veel weten wat ik nodig heb voor mijn businessplan.

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke berichtjes, smsjes, fb mailtjes etc. Allemaal de hartelijke groetjes vanuit het zonnige mooie Brazilië.

  • 14 Maart 2014 - 19:01

    Berdine Aman:

    Hoi,

    Leuk jantine! Stuur maar wat van dat mooie weer naar nederland! :)
    Geniet van alle dieren en het mooie weer ect.
    En succes met het leren van de taal! ;)

    Goodluck!

    Liefs

  • 14 Maart 2014 - 19:56

    Alette:

    heee Jantine.

    wat leuk om te lezen zeg!
    heb je je toekomstige prins al gespot daar in Brazilië?
    hoop dat je een superleuke tijd daar hebt, zo te lezen lukt dat al aardig (behalve de kikkers, stroom en boodschappen dan ;p ).

    meid, geniet ervan!

    groetjes vanuit Nederland

  • 14 Maart 2014 - 22:20

    Ingrid:

    Ha Jantine

    geweldig je verhaal en griezels :een kikker op je kamer!!
    veel plezier

    liefs ingrid

  • 15 Maart 2014 - 12:46

    Esther Blok-Landman:

    leuk om te lezen dat het goed met je gaat... maaruuh niets voor mij hoor geen stroom, enge beesten, maar ik ben ook niets gewend en een echt luxepoppetje :) Geniet ervan

  • 15 Maart 2014 - 14:04

    Anneloes:

    Heey JAnneman,,

    Wat leuk om dit zoo te lezen.. Als ik een kikker op me kamer had ging ik niet slapen voordat ie weg was..
    Al een mooiboy gespot,, Moet k namelijk wel allemaal weten ea..
    Good luck Girll <3
    Spreek jee gauww.

    Liefs uit het nu nog mooie nederland (volgende week waarschijnlijk regen)
    K wou dat k mee was gegaan..

    Xx loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 8684

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 19 Mei 2014

Stage in Brazilië

Landen bezocht: